Urheilijaksi kasvamisen edellytykset
27.4.2020 8:30 Valmennuspäällikön palsta / Pääsivusto

Mitä sinun urheilijaksi kasvamisen repussa on?

Urheilijaksi kehittyminen vaatii siis monipuolista muutakin liikuntaa, kuin pelkästään oman lajin harjoitukset. Jotta viikoittainen liikunnan minimimäärän tavoite 20-30 tuntia toteutuisi, omaehtoista liikuntaa omalla ajalla tulisi kertyä vielä reippaasti.

Ohjattuja seuran ja koulun harjoituksia viikossa on yhteensä 2-9 kertaa, riippuen lapsen ja nuoren iästä.

Jos haluat seurata liikunnan määrää, voit tulostaa alla olevan taulukon ja seurata sen avulla omaa liikkumistasi. Huomaathan, että sairaana tai loukkaantuneena ei tule missään tapauksessa harjoitella ja liikunnan harrastaminen toipilaanakin tulee tehdä hyvin harkitusti.

Merkitse tuntimäärä

Liikunta

Ma

Ti

Ke

To

Pe

La

Su

Yhteensä

Koulumatkat

Välitunnit

Koululiikunta

Matkat harjoituksiin

Liikunta kavereiden kanssa*

Liikunta perheen kanssa

Muut liikuntaharrastukset

Joukkueharjoitukset

Omatoimiharjoitukset

Ottelut

Yhteensä

*Liikunta kavereiden kanssa sisältää yksin tai kavereiden tai sisarusten kanssa kaikki liikunta, kuten trampoliinilla hyppiminen, pyöräily tai ulkoleikkien parissa vietetty aika

Jaksamisen kannalta on tärkeää saada riittävästi energiaa. Säännölliset ja tasapainoiset sekä terveet ruokailutavat antavat pohjan onnistuneelle harjoittelulle ja koulunkäynnille.

Anna arvosana omasta ruokailustasi asteikolla 0-5, jokaisen ruokailun osalta päivittäin. Voit täyttää taulukkoa joka viikko tai esim. yhden viikon ajan joka kuukausi ja vertailla viikkoja keskenään. Taulukoiden täyttäminen ohjannee ruokailutottumuksiasi urheilullisempaan ja terveellisempään suuntaan.

Ateriat

Ma

Ti

Ke

To

Pe

La

Su

Yhteensä

Aamupala

/5

/5

/5

/5

/5

/5

/5

Lounas

/5

/5

/5

/5

/5

/5

/5

Välipala

/5

/5

/5

/5

/5

/5

/5

Päivällinen

/5

/5

/5

/5

/5

/5

/5

Välipala

/5

/5

/5

/5

/5

/5

/5

Iltapala

/5

/5

/5

/5

/5

/5

/5

Yhteensä

/30

/30

/30

/30

/30

/30

/30

/210

Huomaathan, että liikuntamäärän ja ravinnon lisäksi olennainen osa urheilijaksi kasvamisessa on myös lepo ja uni, jotta palaudut riittävästi ja vältyt ylimääräisiltä sairastumisilta ja loukkaantumisilta.

Merkitse tuntimäärä

Muut

Ma

Ti

Ke

To

Pe

La

Su

Yhteensä

Lepo

Uni

Ruutuaika

Koulu

Läksyt


Voit tulostaa taulukot itsellesi Urheilijaksi kasvamisen taulukot.pdf


   
Lisää uutisia
Kokkolan Pallo-Veikot
«  Toukokuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
 
Kategoriat