Julkaistu: 14.08.2017 00.00

Minkälainen on esimerkillinen valmentaja

Esimerkillinen valmentaja ennen ottelua

  1. On valinnut joukkueeseen pelaajia vähemmän kuin kaksi kentällistä
    1. Tällä varmistetaan puolen pelin takuu
    2. Helpottaa pelinohjaamista, kun vaihtoruletti on kohtuullinen
    3. Mahdollistaa yksittäiselle pelaajalle kokonaisen pelin pelaamisen
  2. On esimerkillinen
    1. On pukeutunut seuran viralliseen asuun ja on ajoissa
    2. On henkisesti positiivisessa mielentilassa ja valmistautunut ottamaan vastaan myös pettymyksiä
    3. Peluutussuunnitelma on valmiina
  3. Kannustaa pelaajat
    1. Valmistautumaan urheilijan levolla ja ravinnolla
    2. Saapumaan paikalle ajoissa seuran väreissä, muttei peliasussa tai pelikamoissa
    3. Pelipaita puetaan vasta vähän ennen ottelun alkua (5-10min. ennen aloitusta)
  4. Ottelupalaveri
    1. Hyödyntää pukutiloja, mikäli ne ovat käytettävissä
    2. On lyhyt ja ytimekäs sekä johdonmukainen
    3. Pelaajat tietävät ottelupalaverin jälkeen tavoitteensa
    4. Ottelulla on teema, jota pyritään noudattamaan ja kehittämään
  5. Vastuuvalmentaja on sopinut ottelua edeltävistä ja ottelun aikaisista rutiineista yhdessä taustaryhmän kanssa


Esimerkillinen valmentaja otteluiden aikana

  1. Joukkueella ja kaikilla sen osajoukkueilla on yhteiset rutiinit valmentajasta riippumatta
    1. rutiinit luovat turvaa ja parantavat keskittymistä, sekä sitä kautta parantavat suoritusten tasoa
  2. Pelaajat tietävät omat tavoitteensa/tehtävänsä
    1. Muistuta pelaaja-/pelipaikkakohtaisesta tavoitteesta
    2. Tarvittaessa ota pelaaja vaihtoon hetkeksi käydäksesi läpi tavoitetta ja/tai teemaa
  3. Palaute ottelun aikana
    1. Vaihtoon tullessa tai vaihdossa ollessa, positiivisen kauta
    2. Virheen sattuessa kannustetaan yrittämään uudelleen, sillä virheistä oppii
    3. Mikäli sovitut tavoitteet eivät toteudu, valmentaja tietää että tarvitaan lisää harjoitsta
  4. Valmentaja antaa pelaajien tehdä valintoja kentällä, ei ohjaa kentällä olevien pelaajien valintoja pelin aikana
    1. Sama koskee myös kannustajia


Esimerkillinen valmentaja otteluiden jälkeen

  1. Kiittää ottelusta
    1. Vastustajan valmentajia
    2. Tuomaristoa
    3. Omaa joukkuettaa, sekä mahdollisesti kannustajia
  2. Analysoi ottelun
    1. Yhdessä muiden valmentajien kanssa
    2. Yhdessä pelaajien kanssa
  3. Antaa palautteen
    1. Yleinen palaute siitä miten sovittu tavoite/teema toteutui
    2. Positiivinen palaute ja kehittävä palaute
    3. Mahdollisuuksien mukaan pelaajakohtainen palaute
  4. Kannustaa pelaajat
    1. Urheilijan lepoon ja ravintoon
    2. Pyytää pelaajat vaihtamaan peliasun ja pelikamat pois päältä
    3. Harjoittelemaan lisää
  5. Valmennus poimii otteluista palautteen mukaan seuraaviin harjoituksiin ja tukee näin oppimisen jatkumista pelin jälkeen harjoituksissa
Sekä pelaajien, että heidän vanhempien on hyvä huomioida, että oppiminen on kumulatiivinen prosessi ja sen perusteella harjoittelu pyritään rakentamaan. Harjoituksista poissaoleminen vaikeuttaa oppimista eli pelaajan kehittymistä.
Seuran uusimmat

KPV:n Juniorit Ry


KPV Klubi

Antti Chydeniuksenkatu 71

67100 Kokkola