Oppimisen tie osa 2/2
Julkaistu: 14.02.2019 00.00

Oppimisen tie osa 2/2

Oppimisen tie 2/2

Vilpitön halu auttaa ja tietämättömät ohjeet

Me kaikki haluamme auttaa lapsia, vilpittömästi. Mutta mistä voimme olla varmoja, että ohjeemme ovat oikeita ja tukevat oppimista? Mitä jos eri tahoilta (valmentajat ja katsojat) tulevat ohjeet ovat ristiriidassa toistensa kanssa? Miten lapsi sen kokee?

Oikeita ohjeita ja oikeaan aikaan

Kun haluamme kehittää lapsista itsenäisiä ongelmanratkaisijoita, niin tarvitseeko meidän ohjata pallollisia tai pallottomia lapsia? Lapsi tarvitsee paljon positiivista, mutta rehellistä, palautetta. Mikä on ohjaukselle/palautteelle se oikea paikka ja aika? Onko ohjaus kannustavaa?

Pärjääkö lapsi ilman sinun ohjeitasi

Voisitko sinä olla esimerkillinen katsoja ja olla ohjaamatta lapsia kentällä? Voisitko sinä ohjata vieressä istuvaa toista katsojaa oikeaan toimintatapaan, jossa virheet sallitaan eikä niitä tarvitse pelätä?

Vertaus koulumaailmaan

Jalkapalloharjoitukset ovat oppitunti ja jalkapallo-ottelu on koe. Valmentaja on opettaja ja lapset ovat oppilaita.

Kuvittele koulun lukuvuoden päättäjäiset. Miten opettajat toimivat esim. musiikkiesityksen aikana. Miten opettajat toimivat tilanteessa? Entä muut aikuiset? Voisiko näin olla myös jalkapallossa? Sen päätät sinä itse!

Ensi kesänä

Kannustetaan, eletään ja jännitetään mukana. Annetaan lasten peli-ilon roihuta kentällä.

Riittääkö, että me katsojina vain kannustaisimme?

Minä haluan…

…nähdä sellaista peliä, missä lapset pystyvät itsenäisesti ratkaisemaan pelin tuomia haasteita, ilman pelkoa epäonnistumisesta, joita he peleissä pelitilanteiden muodossa kohtaavat?

Kaikkien jalkapalloilevien puolesta,

Tomi Virta
KPV, juniorivalmennuspäällikkö
Seuran uusimmat

KPV:n Juniorit Ry


KPV Klubi

Antti Chydeniuksenkatu 71

67100 Kokkola